Producent: | Canada Works |
Hjulstilling: | 1B0 |
Cylindre: | 2 udvendige |
Længde (ink. tender): | 12,879 meter |
Bredde: | 2,480 meter |
Vægt (ink. tender): | 44,5 tons |
Anvendelse: | Blandettog |
Styring: | Gooch |
Navne: | - |
Løbenumre: | 1-20 |
Den jyske pendant til Det Sjællandske Jernbaneselskab hed Det Danske Jernbane-Driftsselskab, hvis første banestrækning var mellem Århus og Randers. Siden fulgte Langå-Viborg, Viborg-Skive, Skive-Holstebro, Nyborg-Middelfart, Fredericia-Vamdrup og Fredericia-Århus.
Til alle disse baner (der dog ikke åbnede på samme tid) anskaffedes i en årrække en bestemt lokomotivtype fra fabrikken Canada Works, som var ejet af entreprenørerne, der anlagde de første jyske jernbaner. Lokomotiverne anskaffedes i takt med etableringen og åbningen af nye jyske jernbaner, og flåden af A-lokomotiverne talte på sit højeste 20 eksemplarer. Det skal i øvrigt nævnes, at lokomotiverne først fik litra A i 1879 men blev for det meste benævnt som "Canada-maskinerne".
Ligesom på de første sjællandske lokomotiver havde lokomotiverne ikke noget førerhus, men havde dog fra starten en primitiv vindskærm - hvilket var mere end hvad sjællænderne havde. Lokomotiverne fik dog i 1865 monteret et "rigtigt" førerhus.
Lokomotiverne leveredes som "samlesæt" med skib til Århus, hvor de blev samlet. - Først af englændere og siden hen af danskere. Ligesom på de sjællandske lokomotiver, havde Canada-maskinerne mundingskrave på skorstenen, men den praksis ophørte allerede i 1860'erne, hvorefter samtlige lokomotiver fik den traditionelle cylindriske pladejernsskorsten.
A-lokomotiverne desuden kom til at spille en væsentlig rolle under krigen i 1864, da der skulle transporteres danske tropper og krigsmateriel gennem Jylland. Som bekendt trængte fjenden op i Jylland, og for at nogle af lokomotiverne ikke skulle falde i fjendens hænder, kørtes de ud på en endnu ikke færdig jernbanestrækning, blev løftet af skinnerne og parkeret i stenballast. Herefter afmonteredes blandt andet gangtøj og stempler, så lokomotiverne var ubrugelige for fjenden. To uger senere fik man imidlertid ordre på, at gøre lokomotiverne køreklar igen, da en division danske soldater skulle transporteres sydpå. Men for det ikke skulle være løgn, rykkede fjenden videre op i landet, og man måtte endnu engang gøre lokomotiverne ubrugelige, og denne gang transporteredes delene ad omveje til Sjælland.
Efter krigens afslutning blev den daglige drift lidt efter lidt genoptaget, og A-lokomotiverne var i drift frem til 1883, hvor de løbende blev udrangeret frem til 1888, og erstattet af de nyere litra B (1868-1932), E (1868-1932) og H (1868-1914).