1. 1847 - 1860   Banen udenfor byen
  2. 1860 - 1880   Helt nye baner
  3. 1880 - 1900   Havnebane og nye stationer
  4. 1894 - 1997   Frihavn og kystbane
  5. 1899 - 1910   Ny godsbane og oplandsbaner
  6. 1911 - 1917   Banen gennem byen
  7. 1917 - 1921   Banen under byen
  8. 1922 - 1930   Planen fuldføres
  9. 1934 - 1939   Byen får S-bane
  10. 1939 - 1972   Krigen forsinker udbygningen
  11. 1972 - 1989   Nye S-banefinger
  12. 1989 - 1998   Atter nye baner


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1847 - 1860

  Den første jernbane i Danmark endte i datidens øjne
  et godt stykke udenfor byen, der stadig var omgivet
  af volde og stadsgrave.

  1. Den 26 juni 1847 indviedes Roskildebanen
      der i København fik station i Kongens Enghave,
      uden for voldene.

  2. I Valby anlages en station for udflugtsrejsende
      til det sydlige Frederiksberg, der var et populært
      udflugsmål for byens borger.








Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1860 - 1880

  Efter mange diskussioner - og trods det private jernbanesleskabs
  uvilje - fik byen en ny banegård og nye banelinier.

  1. I 1863 åbneds den første del af den nye banegård
      en midlertidig Klambenborg station, og den tilhørende
      banelinie ud over Nørrebro til Hellerup.

  2. Året efter var hele den nye banegård klar og vestbanens
      nye liie over Frederiksberg til Vigerslev blev taget i brug.

  3. Samtidig nedlagde man den gamle banegård og banelinien
      derfra via Valby til Vigerslev.







Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1880 - 1900

  Byen fik sin havnebane og efterhånden medførte væksten at der
  kom nye stationer i yderkvartererne.

  1. 1879 åbner Frederikssundbanen, der udgik fra Frederiksberg
      station.

  2. I 1879-80 kunne man langt om længe ibrugtage den sydlige
       havnebane.

  3. Da Nørrebro station åbnede i 1886 var spekulationsbyggeriet
      allerede i gang i området.

  4. I 1898 åbnedes den første "forstadsstation" i Vanløse.
      den sydlige havnebane.





Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1894 - 1997

  Hovedstaden fik endelig sin Frihavn med jernbaneforbindelse,
  godsbanegården ved søerne blev aflastet gennem anlæget af en
  forbindelse mellem frederiksberg og Nørrebro stationer og
  den nye Kystbane fik station på Østerbro.

  1. 1 1894 åbnede Frihavnen og den fik jernbaneforbindelse
      via en bane, som udgik fra Nørrebro station.

  2. I Firhavnen anlages en station ved lejerne for
      dampfærgeforbindelsen til Maæmø, som åbnede 1895.

  3. Fra Frihavnen åbnede i 1895 den nordlige havnebane
       til Norder Toldbod.

  4. Forbindelsebanen mellem Frederiksberg og Nørrebro station
      åbnede i 1896 og aflastede godsbanegården ved søerne.

  5. Kystbanen til Helsiongør åbnedes i 1897 og førtes fra Hellerup
      station sydøst på og langs Frihavnen til en ny station ved Østerport
Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1899 - 1910

  Med godsbanegården ved Kalvebodstrand tog man fat
  på løsningen af banegårdsproblemerne. I forbindelse
  hermed opstod et nyt havnebanenet omkring Sydhavnen.
  Santidig dukkede de første egentlige oplandsbaner op i form
  af to privatbaner.

  1. I 1898 åbnedes Vanløse station.

  2. Godsbanegården ved Kalveboderne åbnedes i 1901 og fik
      forbindelse til Vestbanen ved Vigerslev.

  3. 1904 åbnede man baneforbindelsen over Langebro til
      Kløvermarken på Amager.

  4. København - Slangerupbanen åbnede i 1906 og fik stationved
      Lygten, et godt stykke fra den eksisterende Nørrebro station.

  5. I 1907 åbnedes Amagerbanen, der nærmest København forløb
      langs øens østkyst.
Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1911 - 1917

  Efter mange års debat kunne den nye hovedbanegård endelig
  fuldføres, og dermed også den nye banelinie mod vest.

  1. Forud for ibrugtagningen af Hovedebanegården blev godsbane-
      gården omgygget og en ny banelinie for godstogene syd
      om Valby kunne åbne i 1909.

  2. I 1910 åbnedes Hovedebanegården syd for Vesterbrogade.
      ved den gamle banegård ved søerne bibeholdtes "filialstationerne"
      for Nordbanens og Klampenborgs persontog.
      Derimod blev banerne til Frederiksbrerg og videre til Vandløse
      hhv. Vigerslev nu kun trafikeret af godstog.

  3. På banelinien fra Hovedebanegården til Vigerslev, hvor banen
      stødte til den hidtidige, anlagdes en ny station i Valby og et
      billetsalgsted ved Vester Fælledvej.

  4. Fra Valby førtes persontogene til Fredrikssund ad en ny
      højbane vis Vandløse.
Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1917 - 1921

  Med Boulevardbanen var 1906-lovens baneanlæg fuldført,
  og de store, centralt beliggende banegårdsarealer blev
  frugjort til byggeri.

  1. I 1917 åbnedes der første af Boulevardbanens dobbeltspor og
      Kystbanens og Klampenborgbanens tog førtes til og fra den
      nye hovedbanegård.

  2. Først da Boulevardbanens andet dobbeltspor kunne ibrugtages
       i 1921 kunne Nordbanegården ved søerne lukkes og banen
       til Nørrebro nedlægges.

  3. Lokal protester medførte af Frederiksberg atte fik persontog,
      i form af små lokaltog til og fra Vanløse.

  4. Også Nørrebro station fik lokal togbetjening med tog til og fra Hellerup.

  5. I sydhavnsområdet opstod et stort havnebanesystem, logesom
      havnebanen på Islands Brygge blev forlænget.
Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1922 - 1930

  Med ringbanen slap byen endelig af med næsten alle
  niveauskæringer mellem bane og vej, og santidig etableredes
  den første nærtrafik.

  1. 1930 kunne man ibrugtage 2ringbanen" så godstog uden
      om byen ad banen Hellerup - Nørrebro - Vigerslev med
      forbindelse til Frederiksberg.

  2. Samtidig nedlages den gamle godsbane fra Lyngbyvej via gl.
       Nørrebro station og Frederiksberg til Vigerslev.

  3. Der indførtes persontrafik ad dele af ringbanen, mellem
      Hellerup og Frederiksberg via de nye stationer Lyngbyvej,
      Nørrebro og Godtgåbsvej.





Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1934 - 1939

  Med åbningen af S-banen begyndte jernbanen for alvor
  at spille en rolle i byens interne trafik og at medvirke til
  udflytningen til omegnen.

  1. I april 1934 begyndte den elektriske drift på linien Frederiksberg
      Vanløse - Hellerup - Klampenborg. Den eneste nye bane
      strækning var en ny forbindelse Vanløse - Grøndal.

  2. først i 1936 åbneds Fulebakken station.

  3. I maj 1934 startede S-togsdrigten på København
      Hellerup - Klampenborg. samtidig åbnede de nye
      stationer Vesterport, Nordhavn og Svanemølle.

  4. I november 1943 kunne den elektrificerede strækning mellem
      Hovedebanegården og Valby tages ibrug. På denne strærning
      på Dybelsbro station og Vester fælledvej billetsalg skitede navn
      til Enghave. I Valby fik S-banen endestation ved en særlig
      station øst for Vigerslev alle viadukten I maj 1936 startede
      S-togstrafikken på Holtebanen.

Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1939 - 1972

  Den storstilede udbygning af S-bane som DSB allerede planlage
  inden krigen kom til at trække længe ud.

  1. Første del af Ballerup banen var Valby - Vanløse, der åbneds i
      september 1941 hvorved S-bane ringen var sluttet. På strækningen
      åbnedes nye stationer valby Langade og Peter Bangsvej.

  2. Først i 1949 kunne etappen Vanløse - Ballerup tages i brug.
      På strækningen åbnedes nye stationer Jyllingevej og Skovlunde
      og der var indtil vidrer enkeltspor mellem Herlev og Ballerup.

  3. I juni 1953 indviedes S-banen Valby - Glostrup samt de nye
      stationer Hvidovre og Brøndbyøster. Der var bygget en stor
      sporudfletning ved Vigerslev og lagt nye særskilte spor
      for S-banen langs fjerntrafiksporene, men indtil videre
      var der enkeltspor mellem Hvidovre og Glostrup.


Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1972 - 1989

  
I løbet af 1970'erne kom der endelig gang i anlægsarbejdet
  med de nye S-banefingre.

  1. I maj 1963 forlængedes S-banen fra Glostrup via den nye
      station Albertslund til Tåstrup. samtidig udbyggdes hele
      strækningen til dobbeltspor.

  2. I april 1964 åbnedes Rørovre station.

  3. I oktober 1972 kunne Vallensbækbanen, den første etappe af
      Køgebugtbanen, endelig tages ibrug. På strækningen åbnedes
      de nye stationer Sydhavn, Sjælær, Ellebjerg, Åmarken,
      Friheden, Avedøre og Brøndby Strand.

  4. Fra april 1976 fortes Hareskovbanens motertog ikke længere
      til Lygtens station på Nørrebro, men ad nye spor via Ryparken
      til Svanemøllen, hvor der var omstigning til S-tog.

  5. I september 1977 indledtes den elektriske drift på Hareskovbanen
      ved at viderføre linie H fra Østerport til farum. Samtigig
      åbnede Emdrup en ny station, efter den gamle
      havde været lukket siden 1948.
Top


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1989 - 1998

  Store baneanlæg er påbegyndt i Hovedstaden i de senere år.

  1. Sidst i 1986 åbnedes de to nye standsningssteder Lindevang
      og Solbjerg på Vandløse - Frederiksberglinien.

  2. I 1996 åbnedes det nye stationssted Bispebjerg på
      Vanløse - Helleruplinien.

  3. Forbindelsen over Øresund blev påbegyndt i 1996 og
      påregnes åbnet til Lufthavnen i 1998. Undervejs anlægges
      Ørestaden station.

  3. Øresundsbanen sættes også i direkte forbendelse med
      Roskildebanen, således at godstog og evt. også
      persontog kan køre udenom København H.




Top